Hink, stap, sprong tot op grote hoogte in het Engelse diepe

Londen, Engeland

Betrokken Hurks-disciplines:

 

 

 

Wekelijks 80 Engeland-transporten met prefabelementen 

Het was een ‘bold move’ die Hurks in maart 2013 naar London bracht. Het startschot van een spannend staaltje pionieren in Engeland. Lef dat werd beloond. De firma Ballymore besloot Hurks opdracht te geven voor één woontoren van 15 lagen in prefab metselwerk. Het bleek de opmaat naar vier Londense gebiedsontwikkelingen.

Een sprong in het diepe

Eén prefab woontoren met 134 appartementen voor fase 1 van London City Island. Een A-locatie in de Engelse hoofdstad. Zowel voor Hurks als de Ierse vastgoedinvesteerder en ontwikkelaar een sprong in het diepe. Bouwen met prefab sandwichelementen was nieuw in Groot-Brittannië. 

Hurks schuift al vroeg in het ontwerpproces aan

Referentieprojecten

Een bezoek aan de Veldhovense prefabbetonfabriek en een aantal referentieprojecten trok Ballymore over de streep. Die eerste woontoren overtuigde met vlag en wimpel. Ondertussen tekenden Hurks en Ballymore eind 2015 voor twee Londense gebiedsontwikkelingen en de intentie voor nog eens twee grootschalige projecten in Londen.  

Londense gebiedsontwikkelingen

De intentieovereenkomst met Ballymore behelst de productie en levering van de complete prefab betonnen gebouwen voor de Londense gebiedsontwikkelingen London City Island (LCI), Royal Wharf, Leamouth South en Brentford. Het gaat om een verregaande samenwerking bij vier grootschalige gebiedstransformaties met woningen, promenades, horeca, winkels en groen. Stuk voor stuk op relatief korte afstand van het Londense zakencentrum. 

Eerste woontoren overtuigde met vlag en wimpel

Ontwerpproces

Ballymore wil dus bij alle vier de gebiedsontwikkelingen gebruik maken van Hurks prefabsysteem. Voor een soepel en efficiënt verloop van de samenwerking schuift Hurks al vroeg in het ontwerpproces aan. Op die manier passen de gebouwontwerpen zich al op de tekentafel aan het prefab-systeem van Hurks aan. Daarbij ligt de lat steeds een stukje hoger. Zo zijn de elementen van twee LCI-torens 1,5 m diep. De vloerplaat van de loggia wordt in de elementen geïntegreerd, waarna de puien in de elementen worden gemonteerd.

Engeland-transporten

Deze zogenaamde ‘sandwichgevels’ inclusief prefab metselwerk en beglazing worden door de prefabbetonfabriek in Veldhoven geproduceerd. Hurks geveltechniek levert daarvoor de aluminium kozijnen en beglazing en Bouwcenter Van Hoppe de bakstenen. Vervolgens worden de sandwichelementen vanaf het tasveld op diepladers gehesen en via Rotterdam naar Londen verscheept. Wekelijks vertrekken er tachtig transporten. 

Deel deze pagina: