OV-Terminal Breda opgeleverd

 

Datum: 29.07.2016

Vandaag is het bouwgebied van OV-Terminal Breda door de bouwcombinatie Ballast Nedam – Hurks opgeleverd aan ProRail. In opdracht van de gemeente Breda, NS en Prorail realiseerde de bouwcombinatie een ultramodern, hoogwaardig transportknooppunt en verblijfsruimte. Op zeven sporen en naast drie perrons stoppen zestien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles. Het busperron biedt plaats aan twintig bussen.

In september 2014 werd de noordzijde van de OV-Terminal opgeleverd. Op 6 september 2014 namen reizigers de noordkant van het nieuwe station in gebruik. De reizigerstunnel onder het station was op dat moment voor de helft klaar. Een dag later werd het busstation in gebruik genomen. Daarna verplaatsten de werkzaamheden zich naar de zuidzijde van het station. Deze omvatten twee appartementenblokken en een grootse entree. De verbinding tussen de noord- en zuidzijde was een historische gebeurtenis tijdens de bouw van het station. Vanaf 23 september 2015 verbindt een vakwerkconstructie van stalen balken de centrumzijde en Belcrumzijde met elkaar.

Midden in de stad

Het centraal gelegen station trekt dagelijks een groot aantal reizigers en ligt langs een aantal drukke verkeersaders. Een logistiek knooppunt dat continu bereikbaar en operationeel dient te blijven en waar het treinverkeer ongehinderd doorgang moet vinden. De voortgang van alle bewegingen in het station; van treinen en bussen, maar ook die van taxi’s, voetgangers, fietsers en goederenvervoer, vereiste een minutieuze planning. In de bouw is het ongebruikelijk werkzaamheden een jaar van te voren op dag en uur nauwkeurig te plannen. Hier was het vaak noodzakelijk.

Aan- en afvoer van materiaal

Werken langs het spoor heeft ook voordelen. De aan- en afvoer van materiaal en materieel hoefde niet over de weg te gebeuren. Dit was mogelijk via het spoor. Omdat de ruimte voor vrachtwagens op de bouwplaats beperkt was, kwam dat bij de werkzaamheden aan de OV-Terminal erg goed uit. Daarnaast beperkte dit de druk op het stadsverkeer, waardoor de verkeershinder beperkt bleef. Onze medewerkers verdiepten zich samen met ProRail in de treinbewegingen. Het was een enorme, logistieke puzzel om alle benodigde zaken in de juiste volgorde en precies op het juiste tijdstip aan te laten rijden. 

Aan- en afvoer van materiaal en materieel gebeurde via het spoor

Deel deze pagina: